’s Ochtends om 7 uur gaat je wekker. Je doucht, eet snel een ontbijtje en rijdt naar kantoor. Om 8 uur zit je weer braaf aan je bureau, de werkdag gaat beginnen. Voor veel mensen ziet het begin van de werkdag er zo uit. Ook werken de meeste mensen door tot een uurtje of 5, 6 of 7 in de avond. Veel uurtjes achter een beeldscherm en bureau dus. Dit is niet erg, maar niet altijd goed voor mensen hun gezondheid. Ergonomisch werken is daarom heel erg belangrijk. Lees snel verder wat dit precies inhoudt en hoe klachten van werknemers voorkomen/verholpen kunnen worden.
Wat is het?
Ergonomisch werken heeft te maken met ergonomie. Ergonomie houdt in de wetenschappelijke studie van mens in relatie tot zijn omgeving. In dit geval de werkplek dus! Het is heel belangrijk dat men zich bewust is van zijn werkplek, -houding en fysieke en mentale gesteldheid op het werk.
Luister naar je werknemers
Als baas of leidende functie in een bedrijf is ergonomie heel belangrijk. Het is belangrijk om te luisteren naar je werknemers als zij klachten hebben. Daarnaast is het heel belangrijk om bij klachten gelijk actie te ondernemen. Je wil je werknemers namelijk ook het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt. En je hebt absoluut geen baat bij werknemers die zich ziek melden natuurlijk! Is er dus een klacht over een bureaustoel die niet op maat is of een beeldscherm wat te hoog staat, laat dan snel iemand komen. Voor jou als baas is dat een kleine moeite en het doet iemand een groot plezier.
Voorkomen is het beste
Klachten van werknemers voorkomen is het beste. Vandaar dat je goed moet luisteren naar je werknemers. Maar ook hulpmiddelen kunnen klachten voorkomen. Denk bijvoorbeeld eraan om je werknemers af en toe iets actiefs te laten doen. Het hoeft geen wandeling van drie uur te zijn, want dit gaat natuurlijk van de werktijd af, maar het kan ook een kleine stretch-workout zijn van een halfuurtje. Of bijvoorbeeld van die skippy-ballen waar je werknemers op kunnen zitten. Super goed voor je houding!
Hulp
Tot slot is het belangrijk dat je als werkgever hulp biedt als er duidelijke klachten zijn. Het is fijn als je naast het luisterend oor ook aangeeft dat er hulp mogelijk is. Soms zijn de klachten heel makkelijk opgelost, met bijvoorbeeld een bepaalde therapie. Bij een staand beroep is steunkousen kopen vaak een oplossing waardoor de klachten zo verdwenen zijn. Ook kan het zijn dat de klachten iets ingewikkelder zijn en dat een werknemer voor langere tijd uit de running is. Probeer je hier niet aan te ergeren, maar probeer je te verplaatsen in de situatie van je werknemer. Want 8 uur lang achter een computer zitten is niet niks!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.